Eloge à la main

04.04.2019  – 04.05.2019

In praise of hands

L’oeuvre d’art couvre en elle les énergies du monde de l’artiste. Εlle est matière, elle est esprit, elle est forme et elle est contenu et pourtant son caractère est d’accueillir tous ces possibles (…)C’est un aspect de sa vie immortelle, c’est l’éternité de son présent.

Το έργο τέχνης καλύπτει μέσα του τις ενέργειες του κόσμου του καλλιτέχνη. Είναι ύλη,πνεύμα, μορφή και περιεχόμενο και ο χαρακτήρας του είναι να καλωσορίζει όλες αυτές τις πιθανότητες (…) Είναι μια πτυχή της αθάνατης ζωής του, η αιωνιότητα του παρόντος.

Henri Focillon (1881-1943), ιστορικός τέχνης

Ο τίτλος του μικρού δοκιμίου Eloge à la main (1934) του γάλλου ιστορικού τέχνης Henri Focillon(1881-1943) θα μπορούσε να περιγράψει εύστοχα την καλλιτεχνική δραστηριότητα του Ελβετού καλλιτέχνη Marc Raymond που συνοψίζεται γύρω από τη λέξη «κατασκευή» και την επιλογή να μεταφέρει μέσα από τα έργα του μια γενική αίσθηση απλότητας, στην οποία ελλοχεύει το στοιχείο του πολύπλοκου εκφρασμένο μέσα από τις γεωμετρικές κατασκευές, τις φωτεινές αποχρώσεις και τα μονόχρωμα μοτίβα.

Η εξερεύνηση του χαρτιού και του ξύλου μετατρέπεται για τον καλλιτέχνη σε μια εσωτερική προσωπική διεργασία και εκφράζεται μέσω της χειρωνακτικής εργασίας. Σε αντίθεση με κάποιες σύγχρονες πρακτικές που εστιάζουν στην εννοιολογική διάσταση των αντικειμένων και των υλικών, ο Marc Raymond έχει την ανάγκη να αγγίζει αυτά που δημιουργεί, να συνδέει κομμάτια, να έρχεται σε άμεση επαφή με τα υλικά του και να εκφράζει την ποιητική διάσταση της φόρμας. Διεισδύοντας κατά τη διάρκεια της δημιουργίας των έργων στις πολλαπλές δυνατότητες των υλικών, ο Marc Raymond μας προτείνει να εστιάσουμε σε όσα η ίδια η ύλη έχει να μας πει. Ο ίδιος χαρακτηρίζει τον εαυτό του πάνω απ’όλα ως κατασκευαστή. Και πράγματι, κοιτώντας την δουλειά του αντιλαμβάνεται κανείς την αγάπη που τρέφει ο καλλιτέχνης για την εξερεύνηση του ξύλου, ενός υλικού που κυριαρχεί και στον χώρο της κατασκευής των κτιρίων και των σπιτιών στη γενέτειρά του.

Το χαρτί και το ξύλο αποτελούν τα δύο υλικά που του επιτρέπουν να εκφράσει την πνευματική κατάσταση στην οποία βρίσκεται όταν δημιουργεί, ταυτόχρονα, αποπνέουν τη διάθεση του για ελευθερία του πνεύματος και καθαρότητα της ψυχής χωρίς να επιθυμεί να εντάξει στα έργα του συγκεκριμένες ιδέες, σκέψεις και περεταίρω συμβολισμούς. Θα μπορούσαμε να πούμε, ότι η πρακτική του διαμορφώνει μια ωδή στο “πράττειν’’ καθώς, όπως ο ίδιος χαρακτηριστικά αναφέρει, αφορμή για να δουλέψει είναι η έντονη επιθυμία του να “φτιάξει” κάτι, να βάλει μαζί διάφορα κομμάτια και να ψάξει μέσα από τη διαδικασία της δημιουργίας,της σύνθεσης και μικρούς πειραματισμούς τις πλαστικές δυνατότητες των αγαπημένων του υλικών.

Στην νέα του ατομική δουλειά παρουσιάζει τρεις διαφορετικές σειρές έργων: ντεκουπάζ σε χαρτί, γλυπτά και μονόχρωμα χαρακτικά που καλούν το θεατή σε μια εσωτερική ενδοσκόπηση με σκοπό την αναζήτηση μιας προσωπικής αλήθειας, μόνη πηγή δημιουργικότητας και σκέψης. Αν και εκ πρώτης όψεως, λόγω της επιλογής απλών υλικών, τα έργα του μοιάζουν να ακολουθούν μια μινιμαλιστική κατεύθυνση, αρκεί μια πιο προσεκτική ματιά για να μας πείσει για την ελευθερία που αποπνέουν στην προσπάθεια της ερμηνευτικής τους προσέγγισης. Χωρίς καθοδηγήσεις από την πλευρά του δημιουργού ως προς την ανάλυσή τους, βρισκόμαστε μπροστά σε μια σειρά έργων απαλλαγμένα από κάθε είδους εννοιολογικό φορτίο και από μια απλή διακοσμητική λειτουργία στο χώρο.

Μαρία Ξυπολοπούλου

Υποψήφια διδάκτωρ Ιστορίας, Université Paris 1 (Sorbonne-Panthéon)

Ανεξάρτητη επιμελήτρια και κριτικός τέχνης

Την Πέμπτη 4 Απριλίου του 2019 στις 7.30 μ.μ. εγκαινιάζεται

η έκθεση γλυπτικής

“Eloge à la main”

τoυ

Marc Raymond

Στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών εγκαινιάζεται την Πέμπτη 4 Απριλίου η δεύτερη ατομική έκθεση γλυπτικής του Ελβετού εικαστικού Marc Raymond με τίτλο “Eloge à la main.” Στην έκθεση θα παρουσιασθούν τρεις διαφορετικές σειρές έργων: ντεκουπάζ σε χαρτί, γλυπτά και μονόχρωμα χαρακτικά που καλούν το θεατή σε μια εσωτερική ενδοσκόπηση με σκοπό την αναζήτηση μιας προσωπικής αλήθειας, μόνη πηγή δημιουργικότητας και σκέψης. Αν και εκ πρώτης όψεως, λόγω της επιλογής απλών υλικών, τα έργα του μοιάζουν να ακολουθούν μια μινιμαλιστική κατεύθυνση, αρκεί μια πιο προσεκτική ματιά για να μας πείσει για την ελευθερία που αποπνέουν στην προσπάθεια της ερμηνευτικής τους προσέγγισης. Χωρίς καθοδηγήσεις από την πλευρά του δημιουργού ως προς την ανάλυσή τους, βρισκόμαστε μπροστά σε μια σειρά έργων απαλλαγμένα από κάθε είδους εννοιολογικό φορτίο και από μια απλή διακοσμητική λειτουργία στο χώρο.

Ο τίτλος του μικρού δοκιμίου Eloge à la main (1934) του γάλλου ιστορικού τέχνης Henri Focillon(1881-1943) θα μπορούσε να περιγράψει εύστοχα την καλλιτεχνική δραστηριότητα του Marc Raymond που συνοψίζεται γύρω από τη λέξη «κατασκευή» και την επιλογή να μεταφέρει μέσα από τα έργα του μια γενική αίσθηση απλότητας, στην οποία ελλοχεύει, ωστόσο, το στοιχείο του πολύπλοκου εκφρασμένο μέσα από τις γεωμετρικές κατασκευές, τις φωτεινές αποχρώσεις και τα μονόχρωμα μοτίβα.

Η εξερεύνηση του χαρτιού και του ξύλου μετατρέπεται για τον καλλιτέχνη σε μια εσωτερική προσωπική διεργασία και εκφράζεται μέσω της χειρωναξίας. Σε αντίθεση με κάποιες σύγχρονες πρακτικές που εστιάζουν στην εννοιολογική διάσταση των αντικειμένων και των υλικών, ο Marc Raymond έχει την ανάγκη να αγγίζει αυτά που δημιουργεί, να συνδέει κομμάτια, να έρχεται σε άμεση επαφή με τα υλικά του και να εκφράζει την ποιητική διάσταση της φόρμας. Διεισδύοντας κατά τη διάρκεια της δημιουργίας των έργων στις πολλαπλές δυνατότητες των υλικών, ο Marc Raymond μας προτείνει να εστιάσουμε σε όσα η ίδια η ύλη έχει να μας πει. Ο ίδιος χαρακτηρίζει τον εαυτό του πάνω απ’όλα ως κατασκευαστή. Και πράγματι, κοιτώντας την δουλειά του αντιλαμβάνεται κανείς την αγάπη που τρέφει ο καλλιτέχνης για την εξερεύνηση του ξύλου, ενός υλικού που κυριαρχεί και στον χώρο της κατασκευής των κτιρίων και των σπιτιών στη γενέτειρά του.

Η έκθεση συνοδεύεται από κατάλογο με κείμενο της Μαρίας Ξυπολοπούλου Υποψήφια διδάκτωρ Ιστορίας, Université Paris 1 (Sorbonne-Panthéon) Ανεξάρτητη επιμελήτρια και κριτικός τέχνης.

Διάρκεια έκθεσης :4 Απριλίου 2019 έως 4 Μαΐου 2019